Myśl globalnie, działaj lokalnie
wtorek, września 20, 2016
Mówi
się, że każda skuteczna forma promocji jest dobra, ale ta która
daje dodatkową wartość dla klienta jest lepsza.
Tradycyjna
reklama skupia się na zwiększaniu widoczności i rozpoznawalności
marki. Ale czy jesteśmy w stanie zaoferować klientowi coś więcej
niż kolejną atrakcyjną ulotkę? Tak, ludzie chcą być piękni i
młodzi, a nasza wiedza i doświadczenie w tym zakresie przedstawia
konkretną wartość, którą możemy się podzielić.
Myśl
globalnie, działaj lokalnie. Klienci większości salonów
kosmetycznych najczęściej mieszkają lub pracują w mieście, w
którym zlokalizowany jest gabinet. Dlatego w działaniach
promocyjnych szczególnego znaczenia nabiera marketing lokalny.
W
tym artykule przedstawię moje doświadczenia w zakresie działań w
regionie z wartością dodaną dla klienta.
1.
Prasa lokalna
Przed
nawiązaniem współpracy sprawdźmy charakterystykę pisma i
czytelnika, zasięg i możliwość zamieszczenia materiałów o
tematyce urodowej.
Nasza
publikacja może mieć charakter felietonu, artykułu poglądowego,
poradnika lub odpowiedzi na pytania czytelników. Artykuł warto
wzbogacić konkursem, w którym nagrodą będzie voucher na zabieg
lub kosmetyki marki, na której pracujemy w salonie. Poradnikowe
artykuły prasowe to:
-
subtelna forma reklamy – salonu oraz konkretnych usług,
-
budowanie autorytetu eksperta w swojej dziedzinie,
-
wzrost rozpoznawalności marki.
Szczególnie
ważni są odbiorcy
publikacji. Charakterystyka czytelników pisma wpływa na dobór
tematyki artykułów oraz formy językowej.
Moje
doświadczenie we współpracy z lokalną zamojską gazetą
akademicką „Skafander” pokazuje, że czasopisma mają często
dodatkowe grupy odbiorców. „Skafander” czytali nie tylko
studenci, ale również licealiści i gimnazjaliści oraz
nauczyciele, ponieważ w ich szkołach dystrybuowana była prasa. Z
kolei publikacje w „Roztoczańskim Głosie” dotarły do dorosłych
osób, w tym wielu moich obecnych klientek Co ciekawe zadziałały
jak swoisty „przypominacz” o wizycie w salonie.
Istotnym
kryterium jest wiek czytelnika. Młodszych zainteresują nowe trendy
w makijażu i zdobieniu paznokci oraz temat trądziku. Starsi chętnie
poczytają o zabiegach anti-ageing, podologii, naczynkach i
przebarwieniach.
Tematyka
uzależniona jest również od pory roku i związanych z nią
problemów urodowych. Wiosną i latem skupmy się na pielęgnacji
stóp, ochronie przeciwsłonecznej i zabiegach nawilżających,
jesienią i zimą – wybielaniu przebarwień, złuszczaniach i
profilaktyce anti-ageing.
Zadbajmy
o to by pod publikacją znalazła się notka zawierająca nasze
zdjęcie, krótki
opis, adres salonu i jego strony internetowej. Na zdjęcie warto
wybrać fotografię portretową na jednolitym tle. Ważne, by
zaprezentować się atrakcyjnie. Przykład takiej notki znajdziesz
pod tym artykułem.
W
zamian za współpracę gazety lokalne mogą oczekiwać
zasponsorowania nagrody w konkursie lub wykupu reklamy. Nie muszą to
być duże koszty, a efekt promocyjny zdecydowanie jest tego wart.
2.
Radio i telewizja lokalna
Udzielanie
porad w lokalnym radiu lub telewizji to również dobry pomysł na
promocję. Na początek najlepszą formą jest wywiad. Doświadczony
dziennikarz tak poprowadzi rozmowę, że będzie ona ciekawa dla
odbiorcy i jednocześnie pokaże nas w dobrym świetle.
3.
Media społecznościowe
Ludzie,
nie tylko młodzi, chętnie korzystają z portali społecznościowych.
Niepodzielnie króluje Facebook.
Tam gdzie nasi klienci – tam i my :) . Aby skutecznie promować
salon załóżmy jego stronę na facebook - tzw. fanpage. Rozwińmy
go wykorzystując konto osobiste. Zaprośmy znajomych do polubienia
naszej strony, może zdecydują się również na napisanie
rekomendacji.
Zapiszmy
się na tematyczne grupy lokalne i tam z konta osobistego
udostępniajmy informacje z naszego fanpage. Warto brać udział w
dyskusjach w grupach, szczególnie tych dotyczących tematów
kosmetycznych. Doradzać i
informować. W ten sposób staniemy się lepiej rozpoznawalni,
a nasz przekaz reklamowy przestanie być anonimowy. Z czasem przełoży
się to na zwiększenie ilości lajków i
komentarzy.
Możemy
zaangażować naszych pracowników, osoby z rodziny i przyjaciół. W
ten sposób, poprzez kolejne udostępnienia treści, możemy nawet
kilkukrotnie zwiększyć zasięg wpisu.
Jeśli
zdecydujemy się na płatną reklamę na Facebooku pamiętajmy o
ustawieniu parametrów dotyczących grupy odbiorców. Np. zabiegi
depilacji, henny i makijażu adresujmy tylko do kobiet, anti-ageing
promujmy wśród osób 40+. Ustawiajmy zasięg lokalny - na osoby
mieszkające w naszym regionie.
Facebook
daje możliwość skrócenia dystansu i bezpośredniego kontaktu z
klientem. Przygotujmy się na to, że osoby zainteresowane kosmetyką
będą pisały do nas bezpośrednie wiadomości. Powinniśmy
odpowiadać na wszystkie z nich. W miarę możliwości szybko, miło
i konkretnie.
4.
Inne działania lokalne
Bezpośredni
kontakt z ludźmi pomaga rozszerzyć bazę klientów. Pomocne mogą
być jednorazowe lub cykliczne akcje udzielania porad dostosowanych
tematycznie do odbiorcy, np. :
- w
szkołach - pielęgnacja skóry trądzikowej, trendy w makijażu i
zdobnictwie paznokci (szczególnie w okresie przedstudniówkowym),
- w
jednostkach o charakterze opiekuńczym - dbanie o stopy i dłonie
oraz cerę dojrzałą,
- w
stowarzyszeniach o charakterze edukacyjnym – nowinki zabiegowe i
pielęgnacyjne.
Planując
działania marketingowe salonu postarajmy się tak kierować przekaz
aby trafił do potencjalnego lub obecnego klienta. Zwiększymy
skuteczność działań jeśli wyjdziemy poza klasyczne formy i
nawiążemy bezpośredni kontakt. Da to również dobrą okazję do
lepszego poznania potrzeb i oczekiwań klientów. Przełoży się nie
tylko na sukces promocyjny, ale również na podniesienie jakości
oferty naszego salonu kosmetycznego.
Artykuł został wydrukowany w magazynie NAJWSPANIALSZE oblicze piękna i zdrowia
0 komentarze