empatyczna kosmetyczka

środa, lutego 10, 2016

O jakiej kosmetyczce marzą skrycie nasze klientki? Do której będą lojalnie jechały, nawet jeśli jej gabinet będzie położony za siedmioma górami i za siedmioma lasami? Kosmetyczka jak z bajki istnieje naprawdę- jaka ona jest? To pytanie zadałam na Facebook'u trzem grupom osób – studentkom/uczennicom kosmetologii, właścicielkom salonów i kosmetyczkom oraz … naszym klientkom. Oto wynik moich poszukiwań.
Idealny Salon to miejsce gdzie każdy klient czuje w powietrzu czystość, profesjonalizm i przyjazną atmosferę. Pod tym względem wszyscy byli zgodni, trzy najważniejsze kryteria oceny to:

HIGIENA
Klientka przekraczając próg naszego salonu ocenia go pod względem czystości. Jest to dla niej ważne, ponieważ oznacza bezpieczeństwo. „Kontrola” klientki może być dokładniejsza niż ta z Sanepidu:). Nie dziwmy się, w końcu oddają one w nasze ręce swoją skórę. Jak pisze Sabina „zwracam uwagę na czystość stanowiska, sterylność narzędzi do mani/pedi, i przede wszystkim schludny wygląd osoby wykonującej zabieg”. Klientka patrzy na personel i wie, że czysta kosmetyczka zadba o bezpieczeństwo zabiegu, a jeśli sama jest zadbana i piękna to znaczy, że wie jak sprawić, że ja również taka będę.





WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI
Dobra kosmetyczka jest jak dobra wróżka, która rozwiązuje nasze urodowe problemy. Naszymi narzędziami w trosce o zdrową skórę klientek jest, jak pisze Weronika „profesjonalizm, wysokie kompetencje, fachowe doradztwo”. Tak więc wiedza teoretyczna jako baza i zdobywane w pracy doświadczenie powoduje, że możemy w optymalny sposób prowadzić terapię skóry klienta. Jak słusznie zaznacza Marzena, bardzo istotna jest również „chęć rozwoju i dalszego kształcenia się w tym kierunku”. Współczesna kosmetologia rozwija się dynamicznie, więc ważne jest, aby regularnie brać udział w szkoleniach, warsztatach i targach. W ten sposób pogłębiamy swoją wiedzę, zdobywamy nowe umiejętności i poznajemy nowinki ze świata kosmetyki. Internet to nowa potęga w edukacji, a takie strony jak OtwartySalon.pl czynią wiedzę łatwiej dostępną :).
Każda skóra to inna historia, Aleksandra słusznie zwraca uwagę na to, że „Ważny jest proces odnowy indywidualnie dopasowany do każdego pacjenta z sercem i ogromnym profesjonalizmem”. To jesteśmy winne naszym klientkom, zaczynajmy od dogłębnej analizy skóry, potem projektujmy dla niej zabieg skrojony na miarę.

EMPATIA
Kosmetyczka to wyjątkowy zawód. Klientka przychodzi do salonu po ratunek dla skóry i niejednokrotnie duszy. W cechach kosmetyczki Sylwestra wymienia „umiejętność słuchania – empatia”. To ważne, aby zobaczyć w klientce osobę potrzebującą pomocy. Defekty skórne mogą być m.in. efektem stresującego trybu życia, braku czasu na pielęgnację i niedoboru snu. Naszym zadaniem jest działanie holistyczne – leczymy i pielęgnujemy skórę i jednocześnie sprawiamy, aby klientka czuła się odprężona i zrelaksowana.




Czy klientki rzeczywiście tego oczekują od kosmetyczki? Oto najciekawsze z wypowiedzi:
„dla mnie najważniejsze jest to, aby kosmetyczka nie była sztywna i nie sprawiała wrażenia niedostępnej. Wiadomo, że każdy jest inny i kosmetyczka i klient, ale żeby była wesoła, uśmiechnięta umiała zażartować i umiała przełamać w niektórych sytuacjach wstydliwość u klientki.” Marta
„Chęć udzielenia pomocy, a nie zdarcia pieniędzy ;)” Aleksandra
„... uprzejmość i miły uśmiech na twarzy” Ewelina
„rodzinna atmosfera, odpoczywam...stabilna cena - zawsze wiem, za co ile zapłacę” Sabina
„ważne jest aby przy polecaniu produktów do pielęgnacji kierowała się dobrem klientki” Karolina

Klientka oddaje nam swój cenny czas. Każdy lubi jak jest miło. Sprawmy, żeby salon kosmetyczny kojarzył się nie tylko z upiększaniem, ale również z odpoczynkiem, relaksem i przyjazną atmosferą.

Przyszłe kosmetyczki zwracają też uwagę na predyspozycje zawodowe. Karolina wymienia „precyzję i staranność”, Monika „zdolności manualne”.
Świadome są wyzwań, przed jakimi staną. Marta pisze: „zrozumienie i psychologiczne podejście, cenię sobie także wyznaczone granice”. Umiejętność pracy z klientem wymaga od kosmetyczki odpowiedniego wyważenia elastyczności i asertywności.

A czego oczekują właścicielki i menadżerowie od swoich pracowników? Właściciele patrzą na kosmetyczki z innej perspektywy, zwracają uwagę również na cechy dobrego pracownika. Małgorzata wymienia „otwartość na nowości, kompetencje, umiejętność pracy w team, dotrzymanie tajemnicy zawodowej, szacunek dla pracodawcy i klientów”. Karolina dodaje „Oczekiwałabym przede wszystkim uczciwości, dokładności przy danych usługach, sympatycznej osoby wobec klientów jak i mnie”. Justina zaznacza, że ważna jest „Uczciwość, chęć do pracy z klientem i autorozwoju, punktualność i zaangażowanie”. Monika wymienia jeszcze „lojalność”.
Właścicielowi zależy na tym, aby współpraca z kosmetyczką dobrze się układała i była długoterminowa.

Aby salon prawidłowo funkcjonował potrzebne jest pełne zaangażowanie całego personelu. Zadowolone klientki wrócą i z przyjemnością skorzystają z fachowej pomocy. Przyjdą do nas po wysokiej jakości usługę i wyjątkową atmosferę.
Myślę, że udało nam się dobrze zdiagnozować cechy idealnej kosmetyczki. Mam nadzieję, że większość z nas zobaczy w nich swój autoportret. Opracowana lista cech będzie szczególnie przydatna przy wyborze zawodu, procesie edukacji oraz rekrutacji.


Dziękuję za udział w dyskusji:
Gosia Brdej - wizażystka w Dercosmedic Kosmetologia Estetyczna
Sylwestra Hasan - właścicielka Salonu Piękności Layla
Marzena Hermanowicz - właścicielka „Siódme Niebo”
Sabina Jabłońska, Master Artist Edukator, instruktor w „Akademia Urody Sabina Jabłońska”
Karolina Jarmoluk
Karolina Kleszcz
Margarete Małgorzata Kmoch - właścicielka Studio Kosmetyczne i dystrybutor Dalton Cosmetics
Irek Kosmetyka z Beauty System
Aleksandra Konopacka
Halina Kulicka – specjalista chirurgii plastycznej w Centrum Chirurgii Plastycznej Malia i Plastic Surgeon
Marta Majszyk
Jane Marta
Karolina Maturska - właścicielka „Beautician Coventry”
Weronika Julia Oraniec
Karolina Piotrowicz - właścicielka Salonu Urody „Karina”
Sabina Płusa z „polecanakosmetyczka.pl”
Natalia Ratajczak
Renata Rendaszka – właściciel „Akademii Wdzięku”, Senior Director Mary Kay
Monika Rybak – właścicielka Monimar Hurtownia Kosmetyczna
Marzena Sadoch
Małgorzata Stachowicz
Monika Sułek
Aleksandra Szczepanek – właścicielka „Make Up by Aleksandra Szczepanek”
Justina Von Grondke Trąbska, właściciel w „Justyna Grondke -Manicure/Wizaż/Kosmetyka”
Ewelina Tymoszuk – właścicielka w „Ewelina Tymoszuk Make Up”
Joanna Walków, właścicielka gabinetu „Joanna”
Marta Zimnicka

Podobne posty

7 komentarze

Subskrybuj