Sprawny marketing w salonie kosmetycznym i fryzjerskim

niedziela, lipca 10, 2016


Miesiąc temu wprowadziłam w swoim salonie nowoczesne oprogramowanie do zarządzania VERSUM. Rezygnacja z tradycyjnego kalendarza i wdrożenie pracowników to było wyzwanie – ale nie tak trudne jakby się mogło na początku wydawać. Tutaj znajdziesz moje pierwsze wrażenia z 14-dniowego darmowego testowania oprogramowania:

Pora na kolejny krok – wykorzystanie programu do działań marketingowych.


Prowadząc salon kosmetyczny skupiam się głównie na zachowaniu najwyższej jakości usług, ciągłej edukacji i poszukiwaniu nowych rozwiązań oraz tworzeniu dobrej atmosfery wśród klientów i pracowników. Działania marketingowe, na które już nie pozostawało mi zbyt wiele czasu, niestety miały charakter drugoplanowy.

W związku z tym po rozmowie z konsultantem VERSUM postanowiłam wypróbować bardziej zaawansowane opcje programu.
Pomyślałam, że zautomatyzowanie czynności, na które nie starcza mi czasu, to dla mnie doskonałe rozwiązanie.
W programie wybrałam opcję DODATKI – gwiazdka w lewym dolnym rogu. Na początek spróbowałam wszystkich darmowych, płatne na razie testuję za darmo w ramach 14-dniowego okresu próbnego. Przedstawię Ci te, które na tym etapie uważam za szczególnie przydatne:

BONY
Od kilku lat oferuję klientom możliwość zrobienia prezentu najbliższej osobie w formie zabiegu kosmetycznego lub fryzjerskiego. Decyzja o zakupie vouchera to nie tylko okazja na pozyskanie nowego klienta, ale przede wszystkim najlepsza rekomendacja dla salonu. Najczęściej obdarowywana jest nimi mama, siostra lub babcia mojej klientki. Tak więc wykup bonu to wyraz dużego zaufania.
Do tej pory korzystałam z tradycyjnego zeszytu - wpisywałam rodzaj zabiegu, kwotę, imię i nazwisko osoby oraz datę zakupu vouchera. Teraz wypróbowuję nowoczesną formę zarządzania bonami. Na szczęście do programu mogę wprowadzić zakupione dawniej vouchery! Stworzyłam kilka szablonów bonów określając ich nazwę, rodzaj usługi lub produktu oraz wartość. Ustawiam też datę ważności: do konkretnej daty, na określony czas (3mc - 5lat) lub bezterminowo. W wersji „zeszytowej” bardzo utrudnione było określenie stanu wykorzystania bonów. W VERSUM mogę łatwo, na bieżąco monitorować ilość aktywnych bonów, zrealizowanych oraz tych przeterminowanych.
Bardzo spodobała mi się możliwość zindywidualizowania bonu poprzez wprowadzenie dedykacji np. „Dla Kochanej Mamy w dniu jej urodzin”.







MARKETING AUTOMATYCZNY
To dla mnie zupełna nowość. Jest to rodzaj aplikacji, która automatycznie wysyła wcześniej zaprojektowaną wiadomość tekstową do klienta w określonym czasie. Mam tutaj kilka możliwości zbudowania trzech typów kampanii SMS-owej:
1) „Dbaj o pierwsze wrażenie” - jest to trzyetapowa komunikacja po 1/28/58 dniach od wizyty adresowana do nowych klientów, których zachęcam do kolejnych odwiedzin w salonie
2) „Zaoferuj więcej” - celem komunikacji jest przedstawienie wracającemu klientowi oferty nowych usług i produktów z których jeszcze nie korzystał
3) „Nie trać klientów” - celem tej kampanii jest skontaktowanie się z osobami, które już od długiego czasu nie odwiedzały salonu

Przy pierwsze wizycie trzeba zapytać klienta, czy chce otrzymywać od nas wiadomości. Każdy ma określone upodobania – jedni wolą komunikację e-mail, inni sms. Co ważne, wiadomości są w formie wygodnego szablonu, ale można go dowolnie zmieniać.

Zainteresowała mnie opcja „Wizyta cykliczna”. Gdy prowadzę kurację skóry dotkniętej trądzikiem młodzieńczym lub różowatym, anti-ageing czy zabiegi wybielające - najważniejsze dla uzyskania efektu kuracji jest jego regularne powtarzanie w określonych odstępach czasu. Wysyłanie wiadomości przypominającej motywuje klienta do kolejnej wizyty. W ten sposób marketing przynosi konkretną korzyść klientowi.

Tego typu komunikacja jest bardzo trudna bez wykorzystania oprogramowania nie da się w rozsądnym czasie przeanalizować częstotliwości wizyt każdego klienta w salonie i przygotować dla niego indywidualny komunikat.




PROGRAM LOJALNOŚCIOWY
Jeśli chodzi o moje preferencje to nie polecam stosowania promocji typu -20 % na usługi. Jeśli regularnie oferujesz jedynie zniżki obniżasz wartość swoich usług, zmniejszasz dochody i przyzwyczajasz do czekania na promocję. Nie zyskujesz lojalnego klienta zadowolonego z twoich usług, a jedynie „łowcę promocji”. Może się nawet okazać, że osoby planujące skorzystać z twoich zabiegów będą wyczekiwały momentu promocji i odwlekały przyjście do salonu.

Jeśli chcę zastosować zniżki wolę skierować je do stałych klientów, którzy często odwiedzają salon i korzystają z wielu zabiegów. Teraz mogę wykorzystać do tego celu dodatek „Program lojalnościowy”. Pomaga on zadbać o relacje z kluczowymi klientami. Otrzymują oni punkty, które mogą wymieniać na nagrody (np. bon zniżkowy, darmowy zabieg lub indywidualnie dobrany kosmetyk).
VERSUM automatycznie przyznaje punkty za dane usługi, przechowuje dane o punktach i nagrodach. Klienta informuje o zdobytej ilości punktów lub uzyskanej nagrodzie. Natomiast ja otrzymuję szczegółowe informacje dotyczących rezultatów programu lojalnościowego. W ten sposób mogę sprawdzić, czy faktycznie gra jest warta świeczki :)

Z działań marketingowych wybieram te, które zwiększają lojalność i przywiązanie moich klientów.

Promocja salonu to działania pochłaniające dużo czasu. Dlatego szukam ciekawych rozwiązań, które ułatwią mi pracę. Dzięki temu zyskuję czas i energię, którą mogę wykorzystać na rozwój swojego salonu.

Więcej informacji o programie znajdziesz na: VERSUM.PL

Podobne posty

1 komentarze

Subskrybuj